Programmaleiding en docenten

Kernteam

Vrijwel alle docenten zijn naast wetenschapper ook werkzaam in de praktijk van verandering en organisatieontwikkeling. Dit stelt hen in staat theoretische ontwikkelingen en onderbouwingen te vertalen naar en te verbinden met de beroepspraktijk en vice versa. Alle docenten hebben een ruime onderwijs- en opleidingservaring in velerlei contexten. Het kernteam bestaat uit: Steven ten Have, Wouter ten Have, Manon Ruijters, Theo Huibers en Ernst Graamans.

Steven ten Have (Prof. dr. mr. Steven ten Have) (eindverantwoordelijke voor de opleiding) is organisatieadviseur en heeft Strategie en Verandering als leerstoel. Hij adviseert ondernemingen en instellingen over over verandermanagement, strategie, governance en leiderschap. Daarnaast is hij toezichthouder en heeft hij ervaring als bestuurder en manager.

Wouter ten Have (Prof. dr. Wouter ten Have) is gedreven om organisaties en de mensen die daar werken te begrijpen. Wat werkt en waarom is dat zo, wat is er nodig om een organisatie te veranderen en waarom lukt dat soms heel goed en soms helemaal niet zijn vragen waar hij in zijn onderzoek en in zijn werk als adviseur een antwoord op probeert te vinden. Als practitioner is hij zelf organisatieadviseur voor directies en raden van bestuur van profit- en non-profitorganisaties met als specialisatie vraagstukken op het gebied van organisatieverandering, organisatie-ontwerp- en besturing. Hij werkt, naast zijn hoogleraarschap op de VU bij het mede door hem opgerichte TEN HAVE Change Management. Daarvoor was hij ruim 10 jaar werkzaam bij Berenschot, als laatste als lid van de groepsdirectie. Hij heeft ruime ervaring als manager, directeur, ondernemer en toezichthouder.

Manon Ruijters (Prof. dr. Manon C.P. Ruijters) is geboeid door professionals en leren, en daardoor ook door de lerende organisatie, collectief leren, het toegenomen belang van ethiek, identity-work (stevig in je schoenen staan) en de spanning tussen manager en professional. Naast haar hoogleraarschap aan de VU met expertisegebied leren, ontwikkelen en gedragsverandering, is zij lector bij Aeres Hogeschool Wageningen en mede-eigenaar van Good Work Company, een zelfstandig organisatieadviesbureau. Daarvoor was Manon jarenlang werkzaam bij Twynstra Gudde. 

Prof. dr. Theo Huibers MMC richt zich op Technologie en Verandering. Hij onderzoekt nieuwe concepten, spelers en technologie en de impact op het huidig speelveld van markt, overheid en consument. Tevens is hij founder van strategisch adviesbedrijf Thaesis en adviseert hij al meer dan twintig jaar op het gebied van strategie, media, innovatie en organisatie.

Ernst Graamans (drs. Ernst P. Graamans) is als onderzoeker en docent verbonden aan onze faculteit. Hij doet onderzoek naar en geeft les over cultuurverandering, zowel binnen organisaties als daarbuiten. Zo leidde hij een veldonderzoek naar interventie- en preventiestrategieën tegen meisjesbesnijdenis in Afrika. Hij is tevens auteur van verschillende artikelen en boekhoofdstukken over verandermanagement.
Alle docenten publiceren regelmatig over hun vakgebied.

Tot onze gastdocenten rekenen we

Jon van Rooijen
Meindert Flikkema
Marc Wesselink
Maarten Otto
Ingelien Veldkamp
Eric Barends
Prof. dr. Ard-Pieter de Man
Prof. dr. ir. Kees Ahaus
Leon Heuts
Ben Tiggelaar
Prof. J.F.D.B. Wempe
Karin Derksen
Max Wildschut
Jos Rovers
 

Multidisciplinair - science - practice - gekwalificeerd

Verandermanagement is een multidisciplinaire wetenschap. Het kernteam werkt daarom stuctureel samen met tal van andere gespecialiseerde docenten. Voor de colleges Evidence Based Management is de opleiding een samenwerking aangegaan met het Center of Evidence Based Management.

De opleiding beoogt een match te zijn tussen wetenschap en praktijk. Deze match is ook terug te vinden in de  samenstelling van het docententeam. Docenten aan de opleiding weten stuk voor stuk een goede verbinding te leggen met de praktijk van verandermanagement. Ervaring met deze praktijk gecombineerd met een academische achtergond en attitidue stellen de docenten in staat theoretische ontwikkelingen te vertalen naar de beroepspraktijk en vice versa. Vrijwel alle docenten zijn naast wetenschapper ook practioner en zijn tevens werkzaam in de relevante beroepspraktijk van verandermanagement. Alle docenten hebben een ruime onderwijservaring binnen Executive Education.